onsdag 1 september 2010

Avancerad krokning med Pauline Turner




Idag har jag varit på en kurs i avancerad krokning ledd av Pauline Turner. Pauline är från England och en riktigt duktig virkerska/stickerska. Hon leder kurser och driver en internetskola där man kan diplomera sig i olika virktekniker.
Till saken hör att jag missade grundkursen i krokning så jag snabbutbildade mig i krokning hemma via internet. Gick ju bra det med!
Så ikväll var det dags att träffa den beryktade Pauline. Hon är en varm, härlig, inspirerande och rolig kvinna. Hon är ganska ofta i Sverige och kan lite svenska och talar väldigt "bra" (dvs långsamt och välartikulerat) för oss svenskar.
Det roliga började med lite språkliga missförstånd när butiksägarna hade talat om för Pauline att vi ville lära oss "circles", med andra ord att virka runt. Vi trodde vi skulle få virka ett par vantar. Vi krokade och krokade och gjorde som hon sa men vi blev mer och mer konfunderade och funderade på hur detta skulle kunna bli en vante. Pauline uppfattar vår förvirring och frågor oss vad som står på. När vi förklarar att vi inte förstår hur detta skulle kunna bli en vante börjar hon skratta sig halv fördärvad. Ni sa att ni ville virka en cirkel, och det är avancerat, men ni menar en tub! Där ser man vad ett litet ord kan förändra saker och ting!
Tja det gjorde inget för då fick vi lära oss att både kroka en cirkel och en tub. Hon visade oss också hur man ökar och minskar och hur man byter färger.
Mitt i all förvirring dyker ett stort gäng glada japaner in i butiken och tittar runt och beundrar, filmar och pratar japanska. Lika snabbt som de kom in försvann de igen under glada hälsningar.
Det var en toppen kväll och jag hoppas att få träffa Pauline igen och att få lära mig mer. Tack också Anne och Lena på Stick & sy för att ni arrangerar så roliga träffar.

2 kommentarer:

  1. Visst var det himla roligt igår. Mycket skratt och förvirring. Ur kaos kommer...ja, vadå?
    Trevlig hemsida du har och nu har du gjort mig nyfiken på fler saker. Egentligen skulle jag verkligen behöva få min ständiga julklappsönskan uppfylld.

    Fler timmar/dygn

    Livet är ju bara överfylld med roligheter.
    Det var himla trevligt att träffa dig Kristina och jag hoppas verkligen att vi stöter på varandra någon gång.
    Kram
    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Ja det var jättetrevligt! Håller med; fler timmar/dygn behövs! Hur ska man annars hinna med allt man vill?
    Ha det gott! Vi ses
    Kram Kristina

    SvaraRadera