onsdag 23 mars 2011

Solsten


Igår blev jag äntligen klar med mitt senaste pärlbroderi.
Jag köpte solstenen som sitter i mitten förra sommaren i Gamla Stan i Stockholm. Kunde inte låta bli den var så vacker. Bilden kan absolut inte göra den rättvisa. I verkligheten skimrar den så fint.
Jag började med halsbandet så fort jag kom hem med stenen men sen körde jag fast. Blev bara pyttelite gjort innan jag körde fast. I måndags hittade jag halsbandet och visste precis vad det skulle bli så ta-da, så här blev det!
Runt solstenen har jag flätat tenntråd. Pärlorna är sötvattenspärlor och Miyukipärlor mm. De två fina glascabochonerna kommer från Nooras Silvergrejs
Lite kuriosa om solstenen; Solstenen användes av Vikingarna att navigera med till havs vid dåligt väder. Stenen är lite genomskinlig och kan bryta solens strålar på ett speciellt sätt. Man ritade en svart prick på stenens ena sida, höll upp stenen mot himlen och när man såg två prickar istället för en visste man att där bakom molnen var solen. Om det är sant eller inte vet jag inte.

2 kommentarer:

  1. Solstenen är en spännande sten..och vacker. Jag har en pytteliten hemma hos mig......Ditt halsband ser helt bedårande ut! VAD jag beundrar ditt tålamod att sitta och pilla med alla dessa minipärlor.
    Kram
    /Lotta

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja visst är solstenen vacker och spännande. Jag blev lite kär i den och kunde inte låta bli att köpa den trots att den var dyr.
    Kram Kristina

    SvaraRadera