måndag 27 december 2010

Nyfödda lamm


När jag kom ut till fåren på juldagsmorgonen såg jag att vi fått 2 fina lamm. En pojke och en flicka. Tyvärr verkade pojken lite klen så jag satte igång och värmde honom och masserade honom så han kom igång igen. Allt var frid och fröjd en stund men sedan började tackan att ignorera det lilla flicklammet för att sedan bli allt mer aggresiv mot det. Hon vägrar att låta det dia och stångar det hårt varje gång. Idag har jag fått spika ihop en egen liten box till lammet annars kommer hon att stångas ihjäl. Jag matar henne med lammvälling och hoppas det ska gå bra. Hon ser pigg ut men kanske är det något fel som jag inte kan se men som tackan märker. Kanske skulle jag låtit naturen ha sin gång och låtit bli att hjälpa pojken så hade kanske tackan knutit an till flickan istället? Svårt att veta vad som är rätt och fel. Nu gör vi ett försök så får vi se vad som händer. Pojken har fått namnet Pontus och flickan har fått namnet Bäbi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar