måndag 18 oktober 2010

Rädda liv - lämna blod


Idag var jag och lämnade blod på lunchen. Inte det roligaste man kan göra men det tar ca 15 minuter, det gör inte ont och det är för en god sak. Jag har blodgruppen 0 negativ vilket betyder att jag kan lämna blod till alla människor men jag kan bara ta emot blod från människor som är 0 negativa själv.
Jag känner att det är något jag kan ställa upp och göra då jag vet att blodet går till människor som behöver det vid tex en svår förlossning, en trafikolycka vid cancersjukdomar mm.
De allra flesta kan lämna blod. Du ska vara frisk, vara mellan 18-60 år och väga minst 50 kg. Som kvinna lämnar du blod 3 ggr/år och som man 4 ggr/år. Om du har möjlighet att börja ge blod tycker jag du ska göra det. Det räddar liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar